начало

Пленумът на ВСС стартира втора процедура за избор на шеф на ВАС Пленумът на ВСС стартира втора процедура за избор на шеф на ВАС

Законопроект за изменение и допълнение на ЗДДФЛ

Дискусии и предложения по проекти за закони


Законопроект за изменение и допълнение на ЗДДФЛ

Мнениеот prnedev » 19 Окт 2008, 02:06

Направените в проекта предложения за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) могат да бъдат обособени в две основни групи. Първата група предложения произтичат от установените през годината противоречия между разпоредби в българското данъчно законодателство с правото на Европейския съюз. Втората група предложения са във връзка с възникнали въпроси и трудности при прилагането в практиката на действащите разпоредби.

• В областта на прякото данъчно облагане не се налага така пълно хармонизиране на разпоредбите на данъчните закони с европейските директиви и регламенти, както за косвените данъци. От друга страна, разпоредбите на тези данъчни закони като цяло не трябва да въвеждат ограничения по отношение основните свободи, залегнали в Договора за създаване на Европейската общност и Споразумението за Европейското икономическо пространство (правото на свободно движение на капитали, свободно движение на хора и на стоки, правото на установяване и правото на свободно предоставяне на услуги). Тези разпоредби следва да са съобразени също така с Решенията на Съда на Европейската общност. С оглед премахването на несъответствията на някои разпоредби в ЗДДФЛ, идентифицирани като такива през текущата годината, са предложени изменения относно следното:

-Обхвата на разпоредбата на чл.13, ал.1, т.3 на закона, във връзка с §1, т.11 от ДР, с която доходите от сделки с акции на публични дружества, търгуеми права на акции на публични дружества и акции и дялове на колективни инвестиционни схеми, извършени на регулирания български пазар на ценни книжа, се освобождават от облагане, е разширена. В следствие на промяната освободени ще са вече и доходите от такива сделки, извършени на регулиран пазар на ценни книжа във всички държави – членки.

-С цел избягване на несъответствието на освобождаването на доходите от лихви и влогове в банки на физическите лица е направеното предложение за изменение на чл.13, ал.1, т.8 на закона. Към настоящия момент, съгласно разпоредбата, доходите от такива лихви са освободени само, когато влогът/депозитът на лицето е в българска банка или клон на чуждестранна банка в Р България. С промяната е предложено освобождаването да се прилага и за лихви по влогове в банки, установени в друга държава -членка.

-Предложена е промяна в кръга на лицата, в полза на които направено дарение може да служи за данъчно облекчение по реда на закона. В съответствие с правото на ЕС е необходимо да се даде равна възможност получатели на такива дарения да са не само български юридически лица и организации, а и такива, които са установени в държава ¬членка на Европейската общност или друга държава – страна по Споразумението за ЕИП. В тази връзка е предложено някои от сега изброените в чл.22, ал.1 на закона лица да отпаднат, а за други обхватът на лицата е разширен така, че данъчното облекчение да се прилага и по отношение на дарения, направени в полза на същите лица, установени в друга държава – членка.


-По отношение на доходите от доброволно осигуряване и застраховане, направените предложения също целят изравняване на данъчното третиране на такива доходи, когато са получени от български дружества и фондове с доходите, изплатени от подобни дружества и фондове, извършващи дейност в друга държава – членка. Това изравняване на данъчното третиране е насочено, както към получаваните пенсии от допълнително доброволно пенсионно осигуряване, така и към данъчното облекчение за вноски за доброволно осигуряване и застраховане, и съответно към облагането на обратно получаваните суми. Във връзка с това са предложените изменения в чл.65, ал.7 ит.12, 13 и 14 на §1 от Допълнителните разпоредби на закона.

• Другите предложения за промени са в няколко насоки:

Предложено е (в чл.43 и чл.44 от ЗДДФЛ) лицата с намалена работоспособност с 50 и над 50 на сто да правят авансови вноски за доходи, различни от трудови правоотношения, след като доходът им през годината превиши размера на данъчното облекчение. След въвеждане на пропорционално данъчно облагане на доходите и при запазване механизма на ползване на облекчението през 2008 г. лицата, ползващи облекчение за намалена работоспособност, правят авансови вноски за доходи, различни от трудови правоотношения, без да се вземе предвид данъчното облекчение. Съществуващите разпоредби са неблагоприятни за данъчно задължените лица, предвид това, че през годината те дължат авансови вноски, които, след ползване на данъчното облекчение в края на годината, ще подлежат на връщане (пълно или частично) с годишната данъчна декларация.

Направено е предложение самоосигуряващите се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване сами да определят и внасят авансов данък, подобно на вноските си за осигуряване, без да се взема предвид кой е платец на дохода. Според действащите разпоредби авансовото облагане на самоосигуряващите се лица е подчинено на различен режим в зависимост от платеца на дохода. Когато платец на дохода е предприятие, авансовият данък се удържа от предприятието, а когато платецът е физическо лице – сомоосигуряващите се сами определят и внасят авансовия си данък. В редица случаи самите самоосигуряващи се лица са задължени по силата на друг закон да издават документ (Закон за нотариусите и нотариалната дейност, Закон за адвокатурата, Закон за данък върху добавената стойност и др.) като същевременно нотариалната такса например, трябва да бъде посочена в пълен размер в издавания от нотариуса документ. В тези случаи, при сегашните разпоредби от една страна се извършва двойно документиране на дохода, а от друга е налице разминаване в стойностите между посоченото в издавания от самоосигуряващото се лице документ (пълната такса) и отразеното в издадената от платеца на дохода сметка за изплатени суми по реда на ЗДДФЛ (сумата след удържане на данъка). Освен избягване на подобни несъответствия, предложената промяна в чл.43 на закона цели доближаване на режимите на авансовото облагане с данък и на изчисляването и внасянето на осигурителните вноски.

С допълнението на чл.73 на закона е предложено доходите от дивиденти и ликвидационни дялове да се посочват в справката за изплатени суми на физически лица, не в годината на изплащане на дохода, а в годината, през която настъпва обстоятелството (решение за разпределяне на дивидент или начисляване на ликвидационен дял) и възниква задължение за удържане и внасяне на данък за тези доходи. Предложението е продиктувано от факта, че в редица случаи самото изплащане не се извършва от дружеството, ае опосредствано от банка или инвестиционен посредник, поради което на дружеството не е известна датата на изплащане.

С проекта се предлага въвеждане на ограничение на дневните командировъчни пари на собственика на едноличен търговец, които не се включват в облагаемия доход на лицето, доколкото разходите за пътуване и престой на ЕТ са данъчно признати, съгласно ЗКПО. Аналогична регулация съществува в ЗДДФЛ по отношение командировъчните дневни пари на получателите на доходи по трудови и извънтрудови правоотношения. В чл.26, ал.3 на закона е предложен същият по размер лимит – двукратния размер, посочен в нормативен акт.

Предложени са и някои технически промени като тази в чл.37, ал.8, чл.58 или чл.64, ал.2 на данъчния закон, с които се отстраняват съществуващи грешни препратки или неточност.

Проект!
ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪЦИТЕ ВЪРХУ
ДОХОДИТЕ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ ЛИЦА
(обн., ДВ, бр. 95 от 2006 г.; изм., бр. 52 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 64 и бр.113 от 2007 г.; изм. и доп., бр.28 и бр.43 от 2008 г.)

§1. В чл.13, ал.1 се правят следните изменения:
1. Точка 3 се изменя така:
„3. доходите от разпореждане с ценни книжа по смисъла на § 1, т. 11 от допълнителните разпоредби;”
2. Точка 8 се изменя така:
„8. доходите от лихви по влогове и депозити в търговски банки и клонове на чуждестранни банки, установени в държава -членка на Европейската общност или в друга държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство”;

§2. Член 22, ал.1, т.1 се изменя така:
„1. до 5 на сто, когато дарението е в полза на: а) детски ясли, детски градини, училища, висши училища или академии; б) вероизповедания, регистрирани в държава -членка на Европейската общност или друга държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство; в) организациите на Червения кръст, регистрирани в държава -членка на Европейската общност или в друга държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство; д) Детския фонд на Организацията на обединените нации (УНИЦЕФ); г) читалища и културни институти, регистрирани в държава -членка на Европейската общност или в друга държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство;”

§3. В чл.26 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал.6:
„(3) В облагаемия доход по ал.1 се включва и превишението над двукратния размер, посочен в нормативен акт, на дневните командировъчни пари на собственика на предприятието на едноличния търговец.”
2. Досегашната ал.6 става ал.7 и думите „ал.1-5” се заменят с „ал.1-6”.

§4. В чл.37 се правят следните изменения:
1. В ал.7 думите „държава – членка на Европейския съюз, както и друга държава – членка на Европейското икономическо пространство” се заменят с „държава -членка на Европейската общност или в друга държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство”.
2. В ал.8 думите „ал.3” се заменят с „ал.7”.

§5. Член 43 се изменения така:
„Чл. 43. (1) Лице, придобило доход от стопанска дейност по чл. 29, дължи авансово данък върху разликата между облагаемия доход и вноските, които самоосигуряващото се лице е задължено да прави за своя сметка за съответното тримесечие, а ако лицето не е самоосигуряващо се -между облагаемия доход и удържаните задължителни осигурителни вноски.

(2) Лице с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност дължи авансово данък за доходи от стопанска дейност по чл.29, след като облагаемият доход на лицето от всички източници на доход, придобит от началото на данъчната година и подлежащ на облагане с данък върху общата годишна данъчна основа, намален с удържаните или внесените за сметка на лицето задължителни осигурителни вноски, превиши 7920 лв.

(3) Размерът на дължимия данък се изчислява като разликата по ал.1 се умножи по данъчна ставка 10 на сто.

(4) Когато платец на дохода от стопанска дейност е предприятие или самоосигуряващо се лице, размерът на данъка се определя и данъкът се удържа от платеца на дохода при изплащането му.

(5) Алинея 4 не се прилага, когато лицето, придобиващо дохода, е самоосигуряващо се лице по смисъла на Кодекса за социално осигуряване и декларира това обстоятелство с писмена декларация пред платеца на дохода.

(6) Когато платецът на дохода от стопанска дейност не е предприятие или самоосигуряващо се лице, както и когато лицето, придобиващо дохода е самоосигуряващо се, размерът на данъка се определя и данъкът се внася от лицето, придобило дохода.

(7) Данъкът по ал.4 и 6 се внася в сроковете и по реда на чл. 65 -68.

(8) Лицата, извършващи стопанска дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително едноличните търговци, правят авансови вноски при данъчна ставка 15 на сто при условията и по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане.

(9) В случаите по ал.2, лицето, придобиващо дохода, удостоверява степента на намалена работоспособност с валидно към датата/датите на изплащане на дохода експертно решение на ТEЛК/НЕЛК, което се представя еднократно пред платеца на дохода, когато той е задължен да удържа и внася данъка.”

§6. В чл.44 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал.2:
„(2) Лице с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност дължи авансово данък за доходи от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество, след като облагаемият доход на лицето от всички източници на доход, придобит от началото на данъчната година и подлежащ на облагане с данък върху общата годишна данъчна основа, намален с удържаните или внесените за сметка на лицето задължителни осигурителни вноски, превиши 7920 лв.”
2. Досегашните ал.2 и 3 стават съответно ал.3 и 4.

§7. В чл.50, ал.1, т.3 след думите „ликвидационни дялове” се добавя „както и доходи по чл.38, ал.8”.

§8. В чл.58 накрая се добавя „или по чл.50”.

§9. В чл.64 се правят следните изменения:

1. Алинея 2 се отменя.

2. Досегашните ал.3 и 4 стават съответно ал.2 и 3.

§10. В чл.65, ал.7 след думите „застрахователното/осигурителното дружество” се добавя „когато то е местно лице”.

§11. В чл.67, ал.2 думите „по чл.43, ал.2, т.2” се заменят с „по чл.43, ал.6”.

§12. В чл.73 се правят следните изменения и допълнения:

1. Създава се нова ал.3:
„(3) Доходите по чл.38, ал.1 се включват в справката по ал.1 за данъчната година, през която е взето решението за разпределяне на дивидента, за данъчната година на начисляване на разхода -в случаите на скрито разпределение на печабата, или за данъчната година на начисляване на ликвидационния дял.”

2. Досегашните ал.3, 4 и 5 стават съответно ал.4,5 и 6.

§13. В §1 на Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:

1. Точка 11 се изменя така: „11. „Разпореждане с ценни книжа” за целите на чл. 13, ал.1, т.3 са сделки:

а) с дялове на колективни инвестиционни схеми, акции и права, извършени на регулиран пазар по смисъла на чл. 73 от Закона за пазарите на финансови инструменти. Права за целите на изречение първо са ценни книжа, даващи право за записване на определен брой акции във връзка с взето решение за увеличаване на капитала;

б) сключени при условията и по реда на обратно изкупуване от колективни инвестиционни схеми допуснати за публично предлагане в страната или в друга държава¬членка на Европейската общност или държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство;

в) сключени при условията и по реда на търгово предлагане по глава единадесета, раздел II от Закона за публичното предлагане на ценни книжа или аналогични по вид сделки в друга държава-членка на Европейската общност или държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.”

2. Вт.12 накрая се добавя:
„включително, когато това осигуряване се извършва от дружество или фонд за допълнително осигуряване, надзорът на чиято дейност се осъществява от компетентен орган на държава -членка на Европейската общност или в друга държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство”.

3. Вт.13 накрая се добавя:
„включително, когато това осигуряване се извършва от дружество за допълнително здравно осигуряване, надзорът на чиято дейност се осъществява от компетентен орган на държава -членка на Европейската общност или в друга държава ¬страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство”.

4. Вт.13 накрая се добавя:
„включително, когато животозастраховането се извършва от застрахователно дружество, надзорът на чиято дейност се осъществява от компетентен орган на държава ¬членка на Европейската общност или в друга държава -страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство”.

5. Точка 22 се заличава.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§14. В сравката за изплатени доходи на физически лица по чл.73, ал.1 за данъчната 2008 г. се включват и изплатените през същата година доходи по чл.38, ал.1 от този закон.

§15. Законът влиза в сила от 1 януари 2009 г
prnedev
Активен потребител
 
Мнения: 1956
Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
Местоположение: София/Велико Търново

Назад към Обсъждане на законопроекти


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 15 госта


cron