aleksandyr написа:От една година съм собственик на апартамент, който е неубитаем, и нямам достъп до асансьора в блока защотот фирма която поддържа сградата е поставила устройство с чип. Реших да настаня приятел за това намерих фирмата която поддръжа сградата, за да си купя чип... И какво разбирам ...
Аз съм им длъжник със сума от 450 лв. за такса за асансьор, такса поддръжка, такса чистачка, фонд ремонт, и някакъв пакет в които е включена и заплатата на допоуправителя, които е служител на фирмата, както и административни разходи ( за периода от които съм придобил апартамента до ден днешен). С предтекст че през 2010 когато сградата е завършена са присъствали 31 от собствениците и са взели решение независимо Живущ не живущ, всички да плащат на 100%. С което аз не съм съгласен ! Решенията на това събрание през 2010 са взети по време на старият собственик които е бил страна по договора за поддръжка. Аз никъде не фигурирам на общите събрания, нито в договор за поддръжка. И фирмата ме изнудва да платя всичко и ме заплащват със съд.
Могат ли законово да ми искат тези пари при положение че не съм страна по договор, Дом съвета не е регистрирано юридическо лице с нестопанска цел. И ми искат пари за съоражение до което не съм имал достъп? Как да постъпя в ситуацията, защото нямам намерение да им плащам исканата сума.
aleksandyr написа:А това че не съм страна по договор ? На базата на какво точно могат да ме задължат да платя?
Да бъда по точен за сумата, не е само такси Това е сумата която всеки месец е различна в зависимот направените разходи на целият блок. Общата сума за ток я разделят по броя на апртаментите в блока + 22лв+плюс + фонд за ремонт (за пакет, който никой не може да ми каже точно какво представлява) има и пакет които е 22 лв ( в него са включени разходи за административни услуги и заплата на домоуправителят).
Имам ли някакви права в случаят след като доказуемо никой не е живее в апартамента? следователно не правя разходи , а искат да платя разходите на мойте съседи които ползват асансьор, ток и т.н
ЗУЕС - Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.)
Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите.(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.)
Не се заплащат разходите по ал. 1 за деца, ненавършили 6-годишна възраст, както и от собственик, ползвател и обитател, който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година.(3) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Общото събрание с мнозинство повече от 50 на сто от идеалните части от общите части може да реши собственик, ползвател или обитател, който отсъства повече от 30 дни в рамките на една календарна година да заплаща за времето на отсъствие 50 на сто от разходите за управление и поддържане по ал. 1. За отсъствието се уведомява писмено председателят на управителния съвет (управителят).
ЗУЕС - Чл. 50. (1) Общото събрание на собствениците или на сдружението създава и поддържа фонд "Ремонт и обновяване".
(2) Средствата във фонда се набират от:
1. (изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.)
ежемесечни вноски от собствениците в размер, определен с решение на общото събрание съобразно идеалните части на отделните собственици в общите части на етажната собственост, но не по-малко от един процент от минималната работна заплата за страната.2. други източници.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Средствата във фонда се набират в сметка със специално предназначение, която се открива на името на председателя на управителния съвет (управителя) или на сдружението.
(4) Средствата във фонда се разходват за:
1. извършване на дейностите по чл. 48, чл. 49 и за оборудване;
2. изпълнение на мерките и указанията от техническия паспорт на сградата;
3. други разходи, определени с решение на общото събрание.
(5) Разпореждането със средствата от сметката по ал. 3 се извършва от председателя на управителния съвет (управителя) въз основа на решение за тяхното използване, прието от общото събрание.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
На първо време, поискайте от Председателя на Управителния съвет (или от Управителя на Етажната собственост - ако управлява еднолично), да Ви предостави заверено копие от Протокола на проведеното Общо събрание на собствениците, в който да фигурират поставените от Вас въпроси - като легитимно взети решения!
ЗУЕС - Чл. 16. (7) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Председателят на управителния съвет (управителят) в срока по ал. 6 поставя на видно и общодостъпно място на входа на сградата съобщение за изготвянето на протокола. За поставяне на съобщението се съставя протокол от председателя на управителния съвет (управителя) и един собственик, ползвател или обитател, в който се посочва датата, часът и мястото на поставяне на съобщението.
Копие от протокола се предоставя на собствениците, ползвателите или обитателите при поискване.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
От прочетеното до тук, мога да направя обоснован извод, че при евентуално отнасяне на проблема за решаване по Съдебен ред - не Вие, а Етажната собственост, в голяма степен ще бъде губещата страна по делото. Но за целта, се снабдете с въпросният Протокол от проведеното Общо събрание на собствениците.
А ако не могат да го намерят, крият го или с две думи казано - отказват да Ви предадат екземпляр от него, следва да имате в предвид разпоредбата на Чл.56, ал.(1) от ЗУЕС и да подадете Жалба по случая до Столична община - за предприемане на необходимите мерки и вземане на нужното отношение във връзка с отказа, да Ви бъден предадено копие от протокола. ...А ако действително, са го загубили - бъдете спокоен - не могат да търсят правата си по съдебен ред!
ЗУЕС - Чл. 56. (1) Член на управителен съвет (управител), член на контролен съвет (контрольор), който наруши или не изпълни задълженията си по този закон, ако извършеното не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв.