След дълги разсъждения, аз лично стигнах до следната концепция по въпроса:
Социалната мрежа, била тя ФБ или някой "друг Буук" има за основна цел поддържането на социални контакти, били те лични, професионални или каквито щете други.
Споделянето на данни (които всъщност са публични, тъй като са обявени в адвокатския регистър) не нарушава Закона за адвокатурата, нито Етичния кодекс на адвоката. Напротив, разпоредбите на чл. 8, ал. 1 и ал. 2 от ЕКА позволяват на адвоката да осведомява обществеността за данните относно неговата професионална дейност, които са вписани в адвокатския регистър, като за тази цел може да предоставя посочената информация чрез различни средства за масово осведомяване, електронни средства за комуникация или по друг начин, доколкото се отнася за данни вписани в адвокатския регистър. Следва да се има предвид, че на адвокатите е предоставено и правото да си изработват и брошури (както и бланки, табели и визитни картички), съгласно чл. 8, ал. 5 ЕКА.
В случая не намирам за нужно да коментирам разпоредбата на чл. 42, ал. 4 от ЗАдв., която позволява на адвоката да поддържа собствена интернет страница, съдържаща професионална информация, тъй като тази разпоредба е неотносима към нашя случай с регистрацията на профил в чужд сайт (какъвто е ФБ).
Та по същество - продължавам нататък: Каква е следващата забрана за адвокатите? Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗАдв., адвокатът не може:
- да рекламира своята дейност (забрана, въведена и в чл. 8, ал. 3, т. 1 ЕКА) и
- да използва средства за привличане на клиенти, несъвместими с разпоредбите на този закон и с правилата на адвокатската етика.
По отношение на рекламирането на дейността, с регистрацията на Фейсбуук профил не се нарушава законовата забрана, ако публикуваните данни не съдържат някакъв вид призив за насърчаване реализацията на адвокатските услуги, предоставяни от дадения потребител. Легалната дефиниция на понятието „реклама” е дадено в § 1, т. 11 от ДР на Закона за защита на конкуренцията, а именно: „"Реклама" е всяко съобщение във връзка с търговия, занаят или професия, което има за цел да насърчи реализацията на стоки или услуги, включително на недвижими имоти, права и задължения”. Не може да се приеме, че данните се предоставят с цел насърчаване на потенциални клиенти да ползват услугите на конкретния потребител поради следните съображения:
- Основната цел на социална мрежа не е насърчаване на реализацията на адвокатски услуги, а предоставянето на възможност за виртуален контакт между потребителите. Все пак целта на публикуваната информация е обвързана с пряката цел на самата социална мрежа.
- Информацията е достъпна през интернет мрежата за неограничен кръг потребители, които биха могли да я намерят и на позволената от закона адвокатска интернет страница чрез многобройните „търсачки”, както е същата е достъпна и чрез справка в адвокатския регистър или просто минаване пред кантората на адвоката и виждайки табелката, окачена на вратата й.
- Посочването на данни от адвокатския регистър по никакъв начин не дават оценка за качеството на адвокатските услуги.
- В момента не се сещам за други...но въпросът остава отворен
Не може да се приеме, че публикуването на такъв профил, представлява и
непозволено от ЗАдв. и правилата на адвокатската етика „средство за привличане на клиенти”, тъй като, както споменах по-горе, на адвокатът му е позволено да осведомява обществеността за данните от адвокатския регистър (чл. 8, ал. 1 и 2 ЕКА).
Следващата забрана се крие в чл. 41 ЗАдв., съгласно която адвокатът не може да привлича клиенти чрез използването на посредници (изцяло възпроизведена в чл. 8, ал. 4, изр. 2 ЕКА). В случая ФБ не може да се приеме и като посредник, тъй като (ако правилно съм разсъждавал) същият не представлява средство за привличане на адвокатски клиенти, а има съвсем други преки цели.
Съгласно чл. 8, ал. 4, изр. 1 ЕКА на адвокатът се забранява да „предлага услугите си на бъдещ клиент лично, чрез посредник или по друг начин, освен в случаите, когато адвокатът има семейна, роднинска или предходна професионална връзка с лицето”. Публикуването на информация от адвокатския регистър има информативен характер, а не представлява някакъв вид предложение, все пак адвокатът може с това да не предлага нищо – всичко зависи от неговата заетост. Освен това посочването на професията не винаги означава предложение на услуги, целите може да са различни – човек може да цели да поддържа имидж, да парадира с образованост, да се счита за начетен, да опитва да впечатли някого и т.н. целите при всеки биха могли да бъдат различни.
Другите забрани, са в чл. 8, ал. 3, т. 2, 3 и 4 ЕКА:
- да прави сравнение с други адвокати относно качеството на адвокатската си работа, обема и успеха на практиката си, размера на адвокатското си възнаграждение;
- обещава постигането на конкретни резултати
- обявява имената на свои клиенти.
Забраните не се нарушават, ако се публикува само информацията от адвокатския регистър.
Това което Законът позволява на адвоката е да
- да уточнява в коя област на правото практикува (чл. 42, ал. 2 ЗАдв.) и
- да посочва правните организации, в които членува, образованието и професионалния си опит, както и чуждите езици, които владее. (чл. 42, ал. 3 ЗАдв.)
Доста се поувлякох, но мисля, че обхванах проблема сравнително пълно, и крайният извод е, че адвокатът не нарушава Закона или етичните правила, ако в своя Фейсбук профил публикува:
- данните относно неговата професионална дейност, които са вписани в адвокатския регистър;
- в коя област на правото практикува;
- правните организации, в които членува;
- образованието и професионалния си опит, както и
- чуждите езици, които владее.
Ако някой има какво да добави или просто не е съгласен с мен, ще се радвам да коментираме темата допълнително. Мисля, че темата е доста актуална, предвид информационно-технологичният напредък и не дотам съответстващата на него правна регламентация на проблема.
Благодаря на колегите, включили се в дискусията!