Обективната истина по чл. 121,ал.2 от конституцията.
Публикувано на: 10 Окт 2003, 12:38
Искане до Конституционния Съд на РБ- като евентуално искане от страна на ВАС.
въпросът, който би трябвало да се отнесе е: Възможно ли е разкриването на обективната истина в случаите на чл.47 от Закон за местните Избори? Подвъпрос: възможно ли е разкриването на обективната истина по админастивни и наказателни дела, при които доказването на факти с правно значение зависи от органите на местната власт. Защитени ли надеждно правата на гражданите по време на преидизборната обстановка?
А сега ето и конкретният повод за подобни размисли от практиката по време на избори. Накратко изнесено, кметът излиза в отпуск, и веднага издава заповед за делегиране на права на заместник. това той не може да прави, понеже вече е регистриран и пълномощията му висят до края на изборите. Издаването на заповед за заместване може да говори за непризнаване равнопоставеността на гражданите преед законите, защото тази заповед е изключение, което кметът няма да направи за други граждани. В случая, заместник-кметът се явява строго политически фиксирана фигура; не мога да кажа фигура на местното самоууправление, още и защото пред това местно самоуппавление той никога не полага клетва да спазва законността. А е избиран на практика от това местно самоуправление от Общинският Съвет, по предложение на кмета.
Чрез Кмет на Община *Свищов*
до Областен Управител
на Великотърновска област
Ж А Л Б А
от Атанас Костадинов Друмев, ЕГН 3802161420
ул.Цар Борис-I, №46, 5250 Свищов
ОТНОСНО: обективен мълчалив отказ по Молба за издаване на индивидуален административен акт-Вх.№ 94-М-1233/24.09.2003 г. при Общината в Свищов: неправилност на отказа-чл.21, ал.2 от ЗАП; инвокиране на нищожност на ИАА- чл.37, ал.2 от ЗАП (по писмена заповед)
Уважаеми господин Красимир Генчев,
Преди да се изнесе фактологията по настоящата, замолен сте да имате предвид следната позиция на виден административист у нас-въз основа на най-новия учебник по Административно Право и Процес у нас-проф д-р Добри Димитров, Административен Процес по общата и специалната клауза, Cıela, С.; 2002, 546 с. Както справедливо отбелязва професор Димитров на стр.213, админисративният процес изисква разкриването на обективната истина по чл.121, ал.2 от КРБ.
Но нека първо отбележим параметъра на условията, нужни за образуване на производство пред Областен Управител. Става дума за цитираната Молба от 24.09.2003 г. В нея са поискани две неща. Едното е със срок за изпълнение от три дни по ЗАОЮФЛ, тъй като се е изискала една обикновена “Служебна Бележка”, с която да се потвърдят фактите, изнесени по текста на Молбата, респективно подкрепени с наличните в Община * Свищов* факти. Другото искане касае служебната ревизия на ИАА-заповед, към която ревизия е подканен кмета от страна на молителя. На 30 септември 2003 г. изтича срока, закодателно определен за издаването на искания ИАА. Тоест, от 01 октомври 2003 г. започва да тече срокът за обжалване на наличен мълчалив отказ-14 дни от изтичането на срока на задължението на държавния орган да се произнесе. Второто условие се съдържа имплицитно в Молбата на молителя Друмев- засегнати са негови права на собственост, несправедливо възстановена му. Третото условие е неотменен закон-ЗВСВНОИ от 1992 г.; не става дума за разпоредбите на Закон по смисъла на чл.3:1.- 4. от ЗАП. Ето защо се пъддържа тезата за допустимостта на настоящата Жалба и по същество по силата на чл.2, ал.1 и ал.2 от ЗАП- налице е един отказ по ал. 1 и ал.2 – упражянаване на права при реституция-правото по чл. 6, ал.1 от ЗВСВНОИ във връзка с чл.1. , чл. 5 и чл. 2 от същия закон.
Колкото до произнасянето по същество, засега не сте замолен за това, понеже има други административни действия за извършване, което беше надлежно съобщено в мотивите на Молбата до Кмета в Свищов. Тази друга административна услуга ще се търси едва, след като се предоставят исканите сведения, за да може молбата за издаването на един бъдещ индивидуален акт от страна на Областния Управител да бъде изрядно мотивирана. В случая по настоящата, А.К.Д. е лишен от тази възможност чрез отказа, поради невъзможността да разполага с точни данни, прадставляващи факти с чисто правно значение по смисъла на чл. 6 от ЗВСВНОИ.
Считаме, че обжалваният отказ е неправилен от гледище на ЗАП и КРБ. Вменено е задлъжение на органа на държавна власт по място – кмета - да прилага стриктно законността, когато е надлежно сезиран с Молба за признаване на права или когато са засегнати лични законови интереси. 1. Било е необходимо да се извести молителя за започването на административно производство по така представената Молба-чл.7, ал. 1 от ЗАП. Освен молителя, било е редно да се извести също така и друг съсобственик на цитирания имот №1781, а именно-сестрата на молителя Атанас Друмев, за да може същата да разполага с правата на страна в административния процес- чл.7, ал.2 от ЗАП. След като това не е сторено, счита се, че мълчаливият отказ е неправилен от процесуална гледна точка; трябва да се отмени, като се дадат задължителни указания на кмета на гр.Свищов да извърши исканите административни действия - издаването на “Служебната бележка” и служебната корекция на Заповед № 1765 от 27.11.1998 г. на кмет Н.Кузнецов. 2. Този отказ е неправилен, незаконосъобразен и по чл.1 от ЗАОЮФЛ относно “служебната бележка”, и чл.12(1)) от ЗАП, където е въведено задължението на адимнистративния орган в срок да удовлетворява исканията за документи и прочее. 3. Процудерата, замолена от А.К.Д. е именно онази мярка по смисъла на чл. 4 от ЗАП, към която молителят е навел кмета, искайки от него да корегира текста на цитираната зопевед № 1765 – същуствувала е също така правната възможност за Атанас Друмев да иска прогласяването на нищожност чрез Окръжен съд. Наведената мярка е по-благоприятна за молителя от гледна точка на икономията на време при водене на административен процес, в случай, че той протече по правилата на ЗАП и ЗАОЮФЛ.
Междувременно, на 25.09.2003 г., кметът на община *Свищов* - Стаанислав Петров Благов е регистриран за кандидат за кмет в предстоящите местни избори -26 октомври 2003 г. – Решение № 31 от 25.09.2003 г. На основание чл. 47, ал.3 от ЗМИ той е бил длъжен да излезе в платен отпуск, а по-нашему в неплатен отпуск. Защо считаме, че отпускът трябва да бъде неплатен? Защото по същността си това е една привилегия да се даде работна заплата за “нищо свършено”. Знае се, че през това време кметът не изпълнява своите пълномощия; тоест той не може да изпълнява задълженията си, отредени му с ЗМСМА. При тази обективна обстановка, излиза така, че държаният орган по място – кметът – не изпълнява законните си задължения. А що се касае до дейността по издаването на ИАА при пободен случай, излиза така, че правата на гражданите не са надеждно защитени- около 35 дни те не могат да разчитат на реално признаване на техните права от надлежно натоварен орган на местната власт, губи се време за евентуалното изчакване на завръщането на оторизирания орган за да се произнесе по исканията в молби или жалби. Или както може да се каже, всеки, подал молба пред орган на републиканската власт в подобни случаи, ще се изправи пред един обективен мълчалив отказ. Ето защо, съвсем инцидентно по силата на чл.37, ал.2 от ЗАП се налага да инвокираме неправилност на един друг ИАА от страна на кмет Станислав Благов, явяващ се като такъв след регистрацията на Благов за кмет. Става дума за Заповед № 1794 от 25.09.2003 г., с която на основание чл. 44, ал.1 и 2, чл. 47, ал.3 от ЗМИ и Удостоверение № 124/25.09.2003 г. от ОИК, кмет Благов е издал заповед без да е имал правато да я издава. Вече е бил регистриран като кандидат и е нямал правото да изпълнява каквито и да било функции в общината. Процедурно това е заповед, издадена в изпълнение на висящи в изборна обстановка пълномощия на кмет. Естествено се поставя въпроса, защо кметът не се произнася също така по молби за признаване на права на гражданите, а само се ограничава с пълномощието да издаде една единствена заповед по време на законен отпуск?! Нещо повече: цитираната Заповед № 1794 от 25.09. 2003 г. е неправилна от гледна точка на конкретната управленска обстановка. Защо? В Решение №31 на ОИК от 25.09.2003 г., на четвърто място е разгледано заявлението на коалиция от шест партии, предлагаща един и същи кандидат за кмет. Недвусмислено се подразбира, че има една партия в тази коалиция, играеща някаква роля при правата и сводите на гражданите-НДПС. Нам е известно, че настоящото национално движение за права и свободи е онова, на Гюнер Тахир, основано преди изборите за 39-то Народно събрание, и имащо повече задачата да разцепи легитимния представител ДПС. Нам не е известно НДПС да е участник в сегашното коалиционно мнозинство в НС, а следователно това ни навежда на мисълта за нещо съвсем друго. Нека прощава господин Благов, но тази заповед се явява изключително неправилна, защото се явява едно изключение по отношение признаване на права само за един - недържавен служител - чл. 3 от Закон за Държавния Служител по смисъла на чл. 19, ал. 3 от Закон за администрацията. Налице е неравнопоставеност през закона по отношение на всички други граждани! Считаме за недопустимо възлагането на пълномощия, при това в противоречие с чл. 44 от ЗМСМА, понеже с този текст не се разрешава на кмет да делегира правата си, освен на кметове на кметства. А видимо от цитираната заповед №1794 от 25.09.2003 г. са делегирани права на Станислав Димитров в качеството му на заместник-кмет. Поне да му бяха делегирани задълженията на кмета, горе-долу заповедта можеше да изглежда правилна, макар че от гледната точка на конституционната повеля, не се предвиждат фигурите на земестник-кмет. А и те, не полагат клетва за спазване на законността, и което де факто предполага безотговорност на управленските решения, независимо от тяхното естество: един заместник-кмет винаги би могъл да се мотивира, че за него не съществува задължението да спазва някаква законност. Липсва изричната разпоредба в заповедта на кмет Благов за делегиране на задължения си на заместник. А той си остава кмет, до като новоизбраният кмет положи клетва!
В случай, че сте съгласен и убеден в нашите основания, предлага се да измените цитираната Заповед на кмет Н.Кузнецов, да я обявите за нищожна. Да обявите обективния мълчалив отказ на кмет Станислав Благов за неправилен, като унищожаем поради слубежна грешка и незаконосъобразност като задължите новоизбрания кмет да извърши една саморевизия на този свой ИАА.
Господин Генчев,
Замолен сте да образувате административно производство по тук инвокираната нищожност, като държим да бъдем известени за началото на АП – очакваме вашето съобщение до три дни. Настояваме да ни уведомите за срока който определяте за респективния държавен служител, натоварен от Вас със задължението да проучи случая, да да прецени фактите, включително и новоия факт- заповедта на кмет Благов, както и да подготви текста на Ваша проектозаповед в удовлетворение на исканията ни.
Приложения: 1. 1 бр. Решение № 31 от 25.09.2003 г. на ОИК – Свищов ; 2. Препис на Вх.№ 94-М-1233/06.10.2003 Г. до кмет на Община *Свищов* с препис до ОИК.3. Да се изиска от ОУ прилагането на Заповед №1794 от 25.09.2003 г. 4. Препис за кмета.
Свищов,
09 октомври 2003 г.
С почитание
Атанас Друмев
NB!! Жалбата е заведена с Вх.№ 94-Ж-167/09.10.2003 г. при Общината в Свищов
въпросът, който би трябвало да се отнесе е: Възможно ли е разкриването на обективната истина в случаите на чл.47 от Закон за местните Избори? Подвъпрос: възможно ли е разкриването на обективната истина по админастивни и наказателни дела, при които доказването на факти с правно значение зависи от органите на местната власт. Защитени ли надеждно правата на гражданите по време на преидизборната обстановка?
А сега ето и конкретният повод за подобни размисли от практиката по време на избори. Накратко изнесено, кметът излиза в отпуск, и веднага издава заповед за делегиране на права на заместник. това той не може да прави, понеже вече е регистриран и пълномощията му висят до края на изборите. Издаването на заповед за заместване може да говори за непризнаване равнопоставеността на гражданите преед законите, защото тази заповед е изключение, което кметът няма да направи за други граждани. В случая, заместник-кметът се явява строго политически фиксирана фигура; не мога да кажа фигура на местното самоууправление, още и защото пред това местно самоуппавление той никога не полага клетва да спазва законността. А е избиран на практика от това местно самоуправление от Общинският Съвет, по предложение на кмета.
Чрез Кмет на Община *Свищов*
до Областен Управител
на Великотърновска област
Ж А Л Б А
от Атанас Костадинов Друмев, ЕГН 3802161420
ул.Цар Борис-I, №46, 5250 Свищов
ОТНОСНО: обективен мълчалив отказ по Молба за издаване на индивидуален административен акт-Вх.№ 94-М-1233/24.09.2003 г. при Общината в Свищов: неправилност на отказа-чл.21, ал.2 от ЗАП; инвокиране на нищожност на ИАА- чл.37, ал.2 от ЗАП (по писмена заповед)
Уважаеми господин Красимир Генчев,
Преди да се изнесе фактологията по настоящата, замолен сте да имате предвид следната позиция на виден административист у нас-въз основа на най-новия учебник по Административно Право и Процес у нас-проф д-р Добри Димитров, Административен Процес по общата и специалната клауза, Cıela, С.; 2002, 546 с. Както справедливо отбелязва професор Димитров на стр.213, админисративният процес изисква разкриването на обективната истина по чл.121, ал.2 от КРБ.
Но нека първо отбележим параметъра на условията, нужни за образуване на производство пред Областен Управител. Става дума за цитираната Молба от 24.09.2003 г. В нея са поискани две неща. Едното е със срок за изпълнение от три дни по ЗАОЮФЛ, тъй като се е изискала една обикновена “Служебна Бележка”, с която да се потвърдят фактите, изнесени по текста на Молбата, респективно подкрепени с наличните в Община * Свищов* факти. Другото искане касае служебната ревизия на ИАА-заповед, към която ревизия е подканен кмета от страна на молителя. На 30 септември 2003 г. изтича срока, закодателно определен за издаването на искания ИАА. Тоест, от 01 октомври 2003 г. започва да тече срокът за обжалване на наличен мълчалив отказ-14 дни от изтичането на срока на задължението на държавния орган да се произнесе. Второто условие се съдържа имплицитно в Молбата на молителя Друмев- засегнати са негови права на собственост, несправедливо възстановена му. Третото условие е неотменен закон-ЗВСВНОИ от 1992 г.; не става дума за разпоредбите на Закон по смисъла на чл.3:1.- 4. от ЗАП. Ето защо се пъддържа тезата за допустимостта на настоящата Жалба и по същество по силата на чл.2, ал.1 и ал.2 от ЗАП- налице е един отказ по ал. 1 и ал.2 – упражянаване на права при реституция-правото по чл. 6, ал.1 от ЗВСВНОИ във връзка с чл.1. , чл. 5 и чл. 2 от същия закон.
Колкото до произнасянето по същество, засега не сте замолен за това, понеже има други административни действия за извършване, което беше надлежно съобщено в мотивите на Молбата до Кмета в Свищов. Тази друга административна услуга ще се търси едва, след като се предоставят исканите сведения, за да може молбата за издаването на един бъдещ индивидуален акт от страна на Областния Управител да бъде изрядно мотивирана. В случая по настоящата, А.К.Д. е лишен от тази възможност чрез отказа, поради невъзможността да разполага с точни данни, прадставляващи факти с чисто правно значение по смисъла на чл. 6 от ЗВСВНОИ.
Считаме, че обжалваният отказ е неправилен от гледище на ЗАП и КРБ. Вменено е задлъжение на органа на държавна власт по място – кмета - да прилага стриктно законността, когато е надлежно сезиран с Молба за признаване на права или когато са засегнати лични законови интереси. 1. Било е необходимо да се извести молителя за започването на административно производство по така представената Молба-чл.7, ал. 1 от ЗАП. Освен молителя, било е редно да се извести също така и друг съсобственик на цитирания имот №1781, а именно-сестрата на молителя Атанас Друмев, за да може същата да разполага с правата на страна в административния процес- чл.7, ал.2 от ЗАП. След като това не е сторено, счита се, че мълчаливият отказ е неправилен от процесуална гледна точка; трябва да се отмени, като се дадат задължителни указания на кмета на гр.Свищов да извърши исканите административни действия - издаването на “Служебната бележка” и служебната корекция на Заповед № 1765 от 27.11.1998 г. на кмет Н.Кузнецов. 2. Този отказ е неправилен, незаконосъобразен и по чл.1 от ЗАОЮФЛ относно “служебната бележка”, и чл.12(1)) от ЗАП, където е въведено задължението на адимнистративния орган в срок да удовлетворява исканията за документи и прочее. 3. Процудерата, замолена от А.К.Д. е именно онази мярка по смисъла на чл. 4 от ЗАП, към която молителят е навел кмета, искайки от него да корегира текста на цитираната зопевед № 1765 – същуствувала е също така правната възможност за Атанас Друмев да иска прогласяването на нищожност чрез Окръжен съд. Наведената мярка е по-благоприятна за молителя от гледна точка на икономията на време при водене на административен процес, в случай, че той протече по правилата на ЗАП и ЗАОЮФЛ.
Междувременно, на 25.09.2003 г., кметът на община *Свищов* - Стаанислав Петров Благов е регистриран за кандидат за кмет в предстоящите местни избори -26 октомври 2003 г. – Решение № 31 от 25.09.2003 г. На основание чл. 47, ал.3 от ЗМИ той е бил длъжен да излезе в платен отпуск, а по-нашему в неплатен отпуск. Защо считаме, че отпускът трябва да бъде неплатен? Защото по същността си това е една привилегия да се даде работна заплата за “нищо свършено”. Знае се, че през това време кметът не изпълнява своите пълномощия; тоест той не може да изпълнява задълженията си, отредени му с ЗМСМА. При тази обективна обстановка, излиза така, че държаният орган по място – кметът – не изпълнява законните си задължения. А що се касае до дейността по издаването на ИАА при пободен случай, излиза така, че правата на гражданите не са надеждно защитени- около 35 дни те не могат да разчитат на реално признаване на техните права от надлежно натоварен орган на местната власт, губи се време за евентуалното изчакване на завръщането на оторизирания орган за да се произнесе по исканията в молби или жалби. Или както може да се каже, всеки, подал молба пред орган на републиканската власт в подобни случаи, ще се изправи пред един обективен мълчалив отказ. Ето защо, съвсем инцидентно по силата на чл.37, ал.2 от ЗАП се налага да инвокираме неправилност на един друг ИАА от страна на кмет Станислав Благов, явяващ се като такъв след регистрацията на Благов за кмет. Става дума за Заповед № 1794 от 25.09.2003 г., с която на основание чл. 44, ал.1 и 2, чл. 47, ал.3 от ЗМИ и Удостоверение № 124/25.09.2003 г. от ОИК, кмет Благов е издал заповед без да е имал правато да я издава. Вече е бил регистриран като кандидат и е нямал правото да изпълнява каквито и да било функции в общината. Процедурно това е заповед, издадена в изпълнение на висящи в изборна обстановка пълномощия на кмет. Естествено се поставя въпроса, защо кметът не се произнася също така по молби за признаване на права на гражданите, а само се ограничава с пълномощието да издаде една единствена заповед по време на законен отпуск?! Нещо повече: цитираната Заповед № 1794 от 25.09. 2003 г. е неправилна от гледна точка на конкретната управленска обстановка. Защо? В Решение №31 на ОИК от 25.09.2003 г., на четвърто място е разгледано заявлението на коалиция от шест партии, предлагаща един и същи кандидат за кмет. Недвусмислено се подразбира, че има една партия в тази коалиция, играеща някаква роля при правата и сводите на гражданите-НДПС. Нам е известно, че настоящото национално движение за права и свободи е онова, на Гюнер Тахир, основано преди изборите за 39-то Народно събрание, и имащо повече задачата да разцепи легитимния представител ДПС. Нам не е известно НДПС да е участник в сегашното коалиционно мнозинство в НС, а следователно това ни навежда на мисълта за нещо съвсем друго. Нека прощава господин Благов, но тази заповед се явява изключително неправилна, защото се явява едно изключение по отношение признаване на права само за един - недържавен служител - чл. 3 от Закон за Държавния Служител по смисъла на чл. 19, ал. 3 от Закон за администрацията. Налице е неравнопоставеност през закона по отношение на всички други граждани! Считаме за недопустимо възлагането на пълномощия, при това в противоречие с чл. 44 от ЗМСМА, понеже с този текст не се разрешава на кмет да делегира правата си, освен на кметове на кметства. А видимо от цитираната заповед №1794 от 25.09.2003 г. са делегирани права на Станислав Димитров в качеството му на заместник-кмет. Поне да му бяха делегирани задълженията на кмета, горе-долу заповедта можеше да изглежда правилна, макар че от гледната точка на конституционната повеля, не се предвиждат фигурите на земестник-кмет. А и те, не полагат клетва за спазване на законността, и което де факто предполага безотговорност на управленските решения, независимо от тяхното естество: един заместник-кмет винаги би могъл да се мотивира, че за него не съществува задължението да спазва някаква законност. Липсва изричната разпоредба в заповедта на кмет Благов за делегиране на задължения си на заместник. А той си остава кмет, до като новоизбраният кмет положи клетва!
В случай, че сте съгласен и убеден в нашите основания, предлага се да измените цитираната Заповед на кмет Н.Кузнецов, да я обявите за нищожна. Да обявите обективния мълчалив отказ на кмет Станислав Благов за неправилен, като унищожаем поради слубежна грешка и незаконосъобразност като задължите новоизбрания кмет да извърши една саморевизия на този свой ИАА.
Господин Генчев,
Замолен сте да образувате административно производство по тук инвокираната нищожност, като държим да бъдем известени за началото на АП – очакваме вашето съобщение до три дни. Настояваме да ни уведомите за срока който определяте за респективния държавен служител, натоварен от Вас със задължението да проучи случая, да да прецени фактите, включително и новоия факт- заповедта на кмет Благов, както и да подготви текста на Ваша проектозаповед в удовлетворение на исканията ни.
Приложения: 1. 1 бр. Решение № 31 от 25.09.2003 г. на ОИК – Свищов ; 2. Препис на Вх.№ 94-М-1233/06.10.2003 Г. до кмет на Община *Свищов* с препис до ОИК.3. Да се изиска от ОУ прилагането на Заповед №1794 от 25.09.2003 г. 4. Препис за кмета.
Свищов,
09 октомври 2003 г.
С почитание
Атанас Друмев
NB!! Жалбата е заведена с Вх.№ 94-Ж-167/09.10.2003 г. при Общината в Свищов