2022-03-11 0
Приложението за мобилни разплащания Settle отчита засилен интерес от страна на потребители и търговци към алтернативни системи за разплащания, в резултат на отчетеното през последните 12 месеца драстично увеличение на таксите, които банките в България начисляват за основни операции. Именно това е една от причините, посочени от голяма част от потребителите, все повече да разчитат на алтернативните дигитални портфейли.
Потребителите търсят алтернативи, осигуряващи им по-сигурен, по-евтин и удобен начин за плащане. Точно както изпращането на съобщения е безплатно и незабавно, така и изпращането на парични средства през Settle се случва на момента и не представлява никакъв разход за потребителите на услугата. Това важи и за нареждането на преводи от приложението към IBAN сметка в традиционна банка.
"Стремим се да имаме максимално опростен подход, който да е ясен за всички наши потребители - без такса за откриване на сметка, без такса за нейната поддръжка, без такса за прехвърлянето на средства от един потребител към друг и без такса за пазаруване през Settle. Основните ни приходи се генерират от партньорствата ни с различни търговци, които осъществяват продажби през нашата платежна система. За мен това са много по-справедливи отношения между участниците във финансовите операции“, коментира Детелина Момчева, икономически директор в България на норвежкото мобилно приложение за разплащане Settle.
Отчетените данни на Българската народна банка показват, че таксите на банките са се увеличили с 20% през последната година. През 2021 г. нетните приходи на българските банки от такси и комисиони са възлизали на рекордните 1,24 млрд. лв. Сумата е с над 200 млн. лв. повече в сравнение с година по-рано, а в процентно изражение увеличението възлиза на 19,5%. За сравнение, другият основен доход на банките - нетните приходи от лихви - се увеличава на годишна база с едва 4%.
Една от причините за увеличение на таксите е за да се стимулират потребителите да използват по-често електронното банкиране. За сравнение, таксите по онлайн банкирането са чувствително по-ниски - средно около 1.00 лв. за превод в друга банка и около 0.50 ст. за превод към сметка в същата банка.
"Дори и така тези такси са драстично по-високи на фона на алтернативите, които предоставя секторът на финтех компаниите", споделя Даниел Дьодерлайн, основател и изпълнителен директор на Settle Group и допълва "Да плащаш по 1 лев на банков превод онлайн е като да плащаш за всеки един имейл или за всяко едно съобщение, което изпращаме от произволно приложение за комуникация от смартфона си".
Алтернативните варианти за разплащане вземат превес и бъдещето на финансовите услуги е на автоматизираните мобилни приложения като Settle. Основната причина е в това, че те нямат нужда от огромни мрежи от офиси и по този начин работят много по-ефективно и могат да предложат по-евтини и по-гъвкави услуги на потребителите. За сравнение, административните разходи за поддръжка на офиси и персонал на традиционните банки в България, по данни на БНБ, възлизат на 1,78 млрд. лв. годишно, сума, която нараства всяка година, въпреки процеса на дигитализация.